~ Sijil Kelahiran ~

>> Friday, April 3, 2009


Abaikan gambar yang golap iteeewww..

Hari ni saya gi Jabatan Pendaftaran Negara kat Maju Junction, Kuala Lumpur sebab nak uruskan surat beranak saya yg hilang entah kemana tah... almaklumlah.. nak gi interview baru nak mencari kan.. selama ni tak kisah pun takde...huhuhuhu..

Actully susah nak dapat sebenarnya.. byk prosedur yg kita kena lalui... Tapi mujurlah PR saya ni agak Excellence gak.. ceh wah.. so satu hari je leh dapat.. sedangkan sebenarnya ianya kena tunggu selama 2 minggu untuk dapat...

Untuk makluman bersama .. saya nak habaq sikit proses sebenarnya untuk mendapatkan salinannya.. senang nanti uoolss.. kot-kot terjadi kes sama cam saya kan!!!

Ni Prosedur bagi yang Daftar semula atau hilang atau musnah sijil kelahiran ya...

1) Anda perlu mengisi borang JPN.LM01 dengan lengkap dan disertakan dengan dokumen sokongan (asal dan salinan).

2) Anda dikehendaki datang ke kaunter JPN dan membawa dokumen sokongan (asal dan salinan) iaitu:

- Sijil Kelahiran Asal atau salinan fotostat (jika ada)
- Kad pengenalan pemohon(jika berkenaan)
- Wang Tunai RM 5.00

Lepas tu JPN akan update permohonan anda dan tunggulah sehingga 2 minggu untuk mendapatkannya...

Kenapa 2 minggu?

Sebab sijil kelahiran kita hanya boleh diupdate oleh ibu negeri tempat kelahiran kita sahaja.Dari status 3 nak ke 6 hinggalah ke 9 barulah boleh diprint untuk anda..

Akan TETAPI.....

Dalam kes saya lain sikit...

Oleh Kerana saya nak temuduga minggu depan.. mana sempat kan.. so saya gunakan kebolehan PR saya untuk menghubungi terus di Negeri kelahiran saya untuk minta tolong mereka mengupdate status saya terus ke 9 untuk saya print sijil kelahiran saya di JPN yg terdekat iaitu di Maju Juction, Kuala Lumpur.... hihihihhi... suka..suka...syukur alhamdulillah... dipermudahkan segala urusan...


Ucapan terima kasih kepada Puan Hamiah.... maaf ya takde gambo.. sebab jauh di Johor kan.. kalau ada harus update dalam blog kan..

So selesai sudah urusan saya hari ini... Fuhhh.. lega satu perkara....

22 comments:

Unknown April 3, 2009 at 11:51 AM  

wahhhh tantek la sijil kelahiran baru.. kalo camtu nak tuko la ihiks..

SyaNa April 3, 2009 at 11:54 AM  

woohooo..tak ci..
surat banak aku buruk :p
baguss info ni
tq eh..sbb laki aku pny hilang..grrrr

Mamamanja April 3, 2009 at 11:56 AM  

kalo suka2 nak tuko yg baru bleh ker???

udah burok ler.... huhuhu

RaFFLeSiA MeRaH April 3, 2009 at 12:34 PM  

sijil beranak ko cam baby baru lahir yerk...hehehe....aku nak tukor leh gak kan?

Irfa April 3, 2009 at 2:16 PM  

wah hebat PR awak,buleh dapat dlm 1hari jer.alhamdulillah,dipermudahkan olehNYa

m@m@yAyA April 3, 2009 at 2:23 PM  

wah akak cntknyer surt brnk br nie..zura nyer siap dh koyak2 lg,nie leh tkr br nie..
bsar nyer cam rs br lahir plak kn lau pki yg bsar nie..huhu muda berpuluh2 thun nie..
xsaba nk tkr br,mekacih bg tips..

Diarihatiku1976 April 3, 2009 at 2:48 PM  

hi.. semua.. kalau nak tukar baru pun boleh.. syaratnya ialah hilang dan rosak.. so kalau uolss mesti kategori rosak/buruk kan...

CuTeMiUt78 April 3, 2009 at 3:19 PM  

oh.. klu kat sini 1/2 jam dah blh siap

Izan April 3, 2009 at 4:11 PM  

thanks for the information...
tp kalu tak ilang tp buat2 ilang bab nk tuko baru leh tak. surat beranak yang lama tu burok bebenor. hahahahahhah

~ujicham~ April 3, 2009 at 4:12 PM  

then.. all the best for the interview okeh.

Diarihatiku1976 April 3, 2009 at 4:52 PM  

izan.. boleh... saya tak jumpa cari beritahu hilang jer.. tak tanya apa pun.

cutemiut - 1/2 jam ? yer ker... bagus tu.. hebat .. plak merata saya gi semua kata 2 minggu.. kecuali kalau surat beranak baru tahun 2000 beranaknya.. bawah tahun 2000 semua kena tunggu 2 minggu hingga status 9

Puteri Satu April 3, 2009 at 6:29 PM  

hebat pr ko eh...

Ummi Nuhlan April 3, 2009 at 7:45 PM  

tahniah...seomga berjaya...
ada hikmah disebalik kejadian allah xbagi kita zuriat lagi..insyallah..akan ada...sam2 kita usaha..amin

mama wanie April 5, 2009 at 3:34 AM  

mama kat sini pun kejap jer..
isi borang..
beratur..
sampai turn..
kasik borang...
tunggu jap..
print..
dah dpt...
yg best nyer..mmg original betol..
kertas tu masih bergulung2..kesan printer kot..

kdg2 dia boleh tgk..data kita update ke tak..
kan semua data computerized..eh betul ker vocab nih..

dah 2 kali tukor yg baru..hiks..hiks..

no name November 26, 2016 at 3:04 PM  

boleh tukar sijil lahir lama?? klu sijil lahir yang belum buat ic boleh tukar??

Anonymous April 19, 2017 at 10:25 AM  

Nak tumpang tanya, kena buat polis report ke kalau hilang?tq

Anonymous April 19, 2017 at 10:27 AM  

Kalau lahir di Bangsar..yg paling dekat nk buat dia mana.Saya tggal di Shah Alam?tqtqtq ..risau sgt2 ni

Anonymous April 19, 2017 at 10:29 AM  

Kalau lahir di Bangsar..yg paling dekat nk buat dia mana.Saya tggal di Shah Alam?tqtqtq ..risau sgt2 ni

Anonymous April 19, 2017 at 10:30 AM  

Nak tumpang tanya, kena buat polis report ke kalau hilang?tq

Anonymous April 19, 2017 at 10:31 AM  

Nak tumpang tanya, kena buat polis report ke kalau hilang?tq

shafudinahmad January 23, 2018 at 5:29 PM  

TQ Infor ini. Saya pula lain masaalahnya. Bapa saya baru meninggal. Saya nak lah keluarkan duit arwah ayah saya di bank. Pegawai bank cakap kat saya surat beranak encik tak bolih guna sebab tiada nombor kad pengenalan bapa. Saya pun jawab, ini bukan kesalahan saya ini surat beranak lama memanglah tiada nombor kad pengenalan bapa. Document yg saya bawa semuanya lengkap siap dgn angkat sumpah. Tapi masih mereka tak percaya dgn documents saya yg asli. Dgn infor ini, saya akan update ke JPN. TQ

Unknown August 7, 2018 at 10:22 AM  

Kalau surat beranak ayah hilang ,boleh ke anak yang dewasa buat permohonan