Rawatan Kesuburan IUI

>> Wednesday, March 18, 2009

Semenjak duk sorang-sorang kat hotel berminggu-minggu ni.. mulalah aku melayan perasaan bila ada masa terluang.. masa ni teringat plak kat En Hubby yg keseorang di rumah.. cian kan.. kalau ada baby mesti dia tak bosan melayan diri.. terus aku sms kat En Hubby beritahu entah nape hati ku sedih dan tersentuh.. bimbang sesuatu akan berlaku dikemudian hari..mentelah plak selepas tgk cerekarama di tv3 tempohari..
En Hubby balas sms aku dan berkata

" honey jgn fikir bukan-bukan, sayang sygggg sgt honey. nanti kita sambung balik buat rawatan kat HUKM tu".

masa tu difikiran aku terus teringatkan sesuatu.. teringat sewaktu aku menjalani rawatan di HUKM untuk mendapatkan seorang anak berbin dan berbintikan BAHARUDIN. Betapa susah payahnya aku menjalani rawatan tersebut.. Masa tu hilang semua malu aku laki bini. Apatah lagi duit.. beribu-ribu aku habis buat treatment untuk beli ubat hormon yang disuggest oleh DR. Dah ler gitu.. perut aku ni setiap hari jadi mangsa jarum untuk injection hormon... selang sehari plak rahim aku akan discan untuk memantau tumbesaran telur-telur aku tu.. tapi yg tak bestnya setiap kali nak scan setiap kali itulah DR akan masukkan alat scan tu di kemaluan aku...

Tapi tak habis itu saja uolls... bila telur-telur tu dah besar seperti yang ditetapkan... DR akan mula buat IUI keatas aku..

Macam nilah proses IUI yang aku lalui....

Teringat lagi aku betapa malu dan sakitnya aku sewaktu DR nak masukkan tiup tu kat kemaluan aku... rawatan aku tak habis disitu saja.. disambung pula dengan mewajibkan masukkan pil sebesar panadol ke dalam kemaluan aku 3 kali sehari melalui jari.. bayangkan uolls.. saya terpaksa mencangkung dan memasukkan ubat tersebut ke dalam faraj saya sendiri selama sebulan.. masa tu harapan saya menggunung tinggi... Saya rela diperlakukan begitu...

Sewaktu dalam tempoh treatment tu kan.. En Hubby jaga saya mcm tatang minyak yg penuh... dia selalu kata baby daddy cam ner hari ni sambil gosok-gosok perut aku.. sebab dia tahu benih dia ada dalam rahim aku ni....

Aku plak selalu berangan depan cermin perut aku akan jadi gini...

Masa tarikh appointment aku tiba.. kami teruja untuk mendapat result dari DR... pepagi dah sampai HUKM.. belum buka lagi pintu tu kami dah sampai... DR plak kul 10.00 pagi baru muncul... tapi kami sabar... dalam hati berdoa maybe ada berita gembira dari DR... tapi sayang seribu kali sayang... result yg aku terima adalah negativ.. hacur luluh jiwa raga aku masa tuuuu... tuhan saya yg tahu bagaimana perasaan kami laki bini waktu tu... tapi En Hubbylah yang byk memberi aku keyakinan..

Entahlah tak dapat aku nak bayangkan waktu tu perasaan aku.... seharian aku menitiskan air mata... eemmmm... apakah dosa aku sehingga hebat dugaan allah keatas aku... di saat aku menulis entry ni pun air mata aku berjurai-jurai keluar uolls... maklumlah layan diri sesorang kan...

Nantilah... ada waktu dan terluang saya sambung balik kisah duka saya ni ek...air mata tengah meleleh takde mood plak nak menulis .... ok bye...

24 comments:

Puteri Satu March 18, 2009 at 9:14 AM  

Ko kena kuat....ini semua dugaan dariNya....setiap yang berlaku ada hikmah yang menunggu....

Mana tahu...sekali ko peknen..kembar tiga...ha...sapa tahu rezeki ko...dah potong trip aku lak..kan...

Rezeki tak de sapa yang tahu...so ko kena kuat tau!

SyaNa March 18, 2009 at 9:35 AM  

kite melalui pengalaman yg sama..
hospital yg sama cuma kaedah lain..aku buat IVF..
mmg memalukan time prosedur tu..tp sbb keinginan memuncak ketepikan sume tu..

masa hari scan gembira sgt bile doc kata 1 benih da jd..takpe la dr takde (sbb aku msk kn 4 telur)

tp kuasa Allah kita tak bleh tolak..masuk minggu ke 4 aku bleeding..kandungan tak dpt diselamat kan..

mmg bile pk kan beribu abis mmg terkilan..tp Allah tu Maha Adil..

kite ber2 ni bernasib baik sbb dpt suami yg very supportive..ade separuh suami yg langsung tak nk bwk isteri pegi treatment tp dok la asyik jd kan anak tu alasan utk mencari keseronokan luar..

sama2 la kita cuba lagi..kkdg aku pn tak kuat semangat..lagi2 bile tau ade org sekeliling yg peknen aku jd sedih jek..

mama wanie March 18, 2009 at 10:24 AM  

emmm siannya mama baca...
sabar yer...
ye la kita merancang..tuhan tentukan..
mungkin ada hikmah tu...

ILA March 18, 2009 at 11:38 AM  

Aduiii..sangat sukar menerima ujian tersebut.semoga dirimu di beri kekuatan.Eh..lahir tahun 76 ke??wahhh..sebaya ler kita;)

RaFFLeSiA MeRaH March 18, 2009 at 11:39 AM  

aduyaiiiii.....sedihnyer aku pagi2 ni baca entry ko nihhh....sabar la byk2 na...insyallah kesabaran kita tuhan akan balas dgn ape saje yg kita niatkan tuuu....tapi mgkin skrg lum masanya lagi....mane tau esok lusa, tup2 ko kata kat aku, ko dah peknen sebulan....lagi syok aku pun ckp, aku pun dah peknen sebulan....ooohhh, mudah-mudahan tuhan akan jadi kan la angan2 aku ni sebagai kenyataan kan....

Irfa March 18, 2009 at 3:58 PM  

SALAM INA CAMAR..
kunjung balas dr saya.ada masa saya khatam blog awak,sbb mmg peel saya kena baca dr awal..hehe

CuTeMiUt78 March 18, 2009 at 4:48 PM  

ooh..ohhh begitu ke dugaan yg dihadapi...apapun tabah la menghadapi dugaan

Izan March 18, 2009 at 5:50 PM  

sabar banyak2... mungkin belum ada rezeki lg.. tuhan maha adil. jgn putus asa untuk mencuba lagi... yg penting akak ada suami yang sentiasa berada di sisi ketika akak sunyi atau bersedih..

Diarihatiku1976 March 18, 2009 at 7:29 PM  

thank semua atas sokongan dan dorongan... tika dan saat ni saya rasakan dah penat untuk berusaha.. tapi demi impian dan harapan saya akan usahakan tanpa jemu.. doakan saya ya...

nizza-abira March 18, 2009 at 8:01 PM  

sedih niza membacanya... walaupun niza lom lalui rawatan tu semua, niza faham perasaan ina.

tu lah pengorbanan namanya, lom jd ibu tp dah bekorban banyak perkara demi anak... bila dah jadi ibu lg banyak pengorbanannya...

Anonymous March 19, 2009 at 9:01 AM  

Kak..
Saya sedih sangat baca entry ini!
And, I'm crying rite now!
sob. Maybe saya belom sampai tahap ada perasaan mahu ada baby2 ini.
tapi, saya bule asa that feeling.
Akak. saba ye.
InsyaAllah ada.
dapat baby yang comel2 :)

NONIE AZIZ March 19, 2009 at 9:21 AM  

Sedihnya...sabar ye...InsyaAllah jangan putus asa...Ada rezekinya nanti...Jangan layan sangat perasaan sedih tu...tak baik utk hormon kita...

MomAuniAysar March 19, 2009 at 12:07 PM  

InsyaAllah REZEKI tu akan sampai juga nanti.. Igtlah bhw perancangan Allah itu adalah yg terbaik dari segalanya..

:)

Sesungguhnya Allah tidak akan memberi dugaan yang tidak dpt ditanggung oleh hambaNya..

Teruskan berdoa, memohon padaNya.. Saya doakan yg terbaik buat akak..AMin...

Faizah_Haris March 19, 2009 at 1:49 PM  

nasib kita serupa....:((...sedih sgt2.....

A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y March 19, 2009 at 2:44 PM  

so touchin'.. coz leez pon facin' mende yg bih kureng same. cuma bezanye, leez lom penah wat treatment tu sume. tp, kalo pil2 & traditional treatment, mmg dah wat. but, still lom rezki.. leez dah kawen 'bout setahun lebey. penah ade saat & ketikanye, leez rase down sgt coz t'lalu m'harap utk jd 'mama' tp, kecewa.. sib baik my 'sayang' bnyk bg support & leez harap sokongan, kasih, chenta & sygnye xkan 'ilang' sampai ujung nyawa.. penah sampai 1 tahap, leez jadik benci sgt pd insan2 yg b'topengkan syaitan yg sanggup buang zuriat sendiri coz takutz dibayangi dosa2 diorang. sbb leez pikir, nape la diorang nie senang2 nak buang baby tu sdgkan leez amat m'harapkan kehadiran cahaya mata..
same2 kite b'doa, k..

ima shhs March 19, 2009 at 5:17 PM  

Adushh... sebak hati sy baca citer tuh... Tingat pngalamn yg sy sndiri lalui... Utk akak, ingin sy brkongc pngalamn & pndpt stkt yg sy trmampu.

Be2rapa tahun yg lalu sy juga mrasakn pkara yg sama yg akak rasakn kini. Alhamdulillah berkat usaha, doa, harapn & tawakkal akhir nya Allah tlh kurniakn cahaya mata kpd saya lewat tahun 2008 yg lalu.

Kalo akak atau sesapa yg ada prob yg sama sudi jom kongsi pengalamn sy yg mgkin blh mnjd titik prmulaan kpd cita2 & impian stiap pasangan suami isteri ini.

Sy bersedia berkongsi apa shj cara yg pernah sy lakukan utk mendptkn zuriat kurniaan Ilahi...

Smoga Allah mendgr doa2 mrk2 yg rindukan suara tangis si kecil itu... Amin Ya Al Awwal...

Queenin Murni March 24, 2009 at 9:15 AM  

be strong kak.. n never give up..

chaiyok chaiyok!!!

juliajuliana October 9, 2010 at 5:59 PM  

Ya allah sesungguhnya... begitu ramai kaum wanita senasib denganku.. sesunggunhya ya allah engkau makbulkanlah doa isteri-isteri ini dan kurniakanlah kami anak yang soleh dan solehah.. amin
" membaca keluhan kalian amat memilukan apatah lg kita senasib ...hanya yg melalui ujian ini yang tahu bagaimana perasaan ini.., Moga kta menjadi wanita yg tabah dan menjadi ibu yg baik... sudah tentu bila kita dikurniakan zuriat...tiada kata yg dpt diungkapkan melainkan ya allah syukur alhamdulillah

suami81 October 28, 2010 at 12:58 PM  

kita dalam situasi yang sama cuma isteri saya akan menjalani iui pada 8/11/2010 stelah kami bernikah selama 3 tahun keguguran 2 kali dan menjalani od baru2 ni...percayalah di hati para suami tidak terdetik untuk mencari pengganti penyambung zuriat....kita tergolong dalam org2 yang sedang diuji oleh Allah dan orang2 ni amat tabah menghadapi dugaan dariNya

Anonymous December 2, 2010 at 12:48 AM  

Salam, saya adalah suami yg senasib dengan suami puan2 semua, walaupun kita menjalani hidup harian, hati pasti tertanya2 bilakah penantian akan berakhir... Air mata menjadi teman tatkala sunyi, sendu menjadi sahabat ketika keseorangan... Saya amat faham.

Nasihat saya.... berdasarkan pengalaman..... saya yg merencana dan merancang sedangkan isteri hanya mampu menitiskan air mata...

STEP 1) check doktor... bermula 2008 selepas 2 tahun berkahwin. doktor reply, sperm normal, wife normal.. period lewat tapi masih dalam lingkungan normal (35 hari)... 3 cycle clomid... rehat 2 bulan sambil urut bidan, sambung 3 cycle clomid.... urut bidan lain pulak... hasilnyaaa failed...

summary 2 kali 3 cycle clomid failed... urut pun failed... bosan berenti buat tak tahu selama setahun...

2009 dapat bonus, sambung... saya rasa better do something rather than nothing... agresif medication bermula... next step dr. suggest IUI + ubat injection perut... efectnye masa injection, wife saya mabuk... rasa belas yg amat melihat isteri melalui prubatan kesuburan... sambil menjalani perubatan doktor, saya merancang serentak berjumpa ustaz SYIFA' mendapatkan doa2 dan zikir. usaha harus bertali arus... kerana semangat hanya tinggal pada suami, semangat isteri tak stabil, kerna kadang2 diulit kesedihan... namun, perjuangan harus diteruskan...

3 kali IUI pun failed jugak!!!.. bengang, sedih, duit bonus habis begitu sajeee... buntu tak tau nak buat apa?

Akhir sekali saya rumuskan usaha saya
1) doktor : clomid FAILED
2) doktor : check darah hormon (normal)
3) doktor IUI 3X FAILED
malas nak masuk IVF, habis duit dah... saya stop dari rawatan medical dan urut. sebab FAILED semuanye.
Ilmu perubatan manusia terlalu cetek!!!

STEP 2) Cuba mencari alternative... mental masa tu " EVERY CYCLE I MUST DO SOMETHING"

saya jalankan serentak...
minum air buah zuriat 3 biji tu,
cycle still maintain 35 hari... tak tau bila nak menampakkan perubahan... buntu tapi still terus do something...

saya mulakan solat hajat... dan mula tumpukan solat... sebelum ni emosi punya pasal, solat pun tinggal... kalau nak buat solat hajat, saya kene pastikan solat fardu cukup... sambil mengamalkan zikir syifa' dan doa2 yg diberikan ustaz sifa' teringatlah saya sejenis perubatan yg pernah saya jalani sebelum kahwin dulu iaitu Colour vibration theraphy. menggunakan konsep getaran warna. Maka saya gabungkan therapy ini dan doa syifa' serentak pada disember 2009... hasilnya bulan pertama ( january 2010 ), tiba2 period isteri delay 9 hari.... period keluar terlalu lambat.. pelik bin hairan jadinye. Saya anggap ini sebagai tindak balas bulan pertama.. saya nekad teruskan sekurang2nye 3 bulan.. Pada bulan kedua, ajaib, cycle isteri menjadi cepat ( 30 hr ) tak pernah sebelum ni... semangat membuak2 sebab ada perubahan, cuba 3rd month, cycle maintain .. 31 hari... nampaknye hasil nye nampak period cycle bertukar... selepas consistent 2 bulan, next cycle cari timing untuk bersama guna kiraan 30 hari pulak, so waiting next month.... period delay!!!... tenang dulu, mungkin cycle terlambat pulak ke.. jadi gile ke... bechmark 44 hari.. pun period tak keluar... nak buat PT takut -ve... ahhhhhh!!! buat je, pedulikan perasaan.. AKHIRNYE POSITIVE... sujud syukur sambil berpelukan suami isteri dengan penuh air mata gembira... rupanya dah sebulan mengandung... masyaAllah.. Allahuakbar.

Hari ni, saya menghitung hari isteriku mengandung 36 minggu.. menanti berakhirnye sebuah penantian...

summary usaha saya,
1) 3 doktor pakar di 3 tempat PUSRAWI, GMC, HOSP Selayang.
2) 3 bidan
3) 3 x IUI (1xpusrawi dan 2xGMC)
4) 3 org ustaz ( kuala nerang, syifa' gombak dan ustaz rakan (sahabat saya).
5) 3 buah zuriat
6) 3 bulan color vibration theraphy, sambil doa syifa' dan minum air buah zuriat.
7) finally lekat juga.. Alhamdullilah...

Moga2 dgn nukilan saya ni dapat menyemarakkan semangat puan2 dan tuan2 untuk terus berjuang..

wasalam,
rmk707@gmail.com

chinta... January 4, 2011 at 2:44 PM  

sedih bila baca entry ni...saya pun senasib ngan akak..

zahara January 8, 2012 at 7:04 PM  

kepada sesiapa yang bernasib sama...jgn putus asa..teruskan rawatan..amalkan zikir2..semoga Allah makbulkan doa kita2..
pagi tadi saya jalani rawatan IUI...time doktor nak masukan benih suami..saya dapat rasa satu perasaan yang sangat sebak...masa tu doc suh selawat...air mata saya mengalir...bukan kerana sakit..tapi tak tahu mcm mana rasa hati ni..saya juga amalkan doa nabi zakaria...
moga2 impian kami untuk dapat zuriat yang soleh n solehah termakbul.... untuk yang sama nasib..byk2kan usaha,sabar,doa n tawakkal...

radila December 11, 2012 at 9:29 PM  
This comment has been removed by the author.
radila December 11, 2012 at 9:31 PM  



salam...harap anda bersabar..sy n husband p on baru jalani iui last week..so i definitelyknow how u guys feel right now..we have been married for 5 years..n still waiting for miracle..InsyaAllah kita jgn pts asa,pasti Allah bantu kita..byk2 istighfar ok.selamat atas kamu..