Perasaan sedih datang lagi...

>> Friday, March 20, 2009

Semenjak dua menjak ni selalu sgt aku berfikir yang sedih-sedih... Kalau sebelum ni aku teringatkan pengalaman aku melakukan IUI.. tapi kali ni aku nak kongsi plak ngan uolls tentang perasaan aku balik raya dirumah mertua.

Maybe ada diantara uolls berperasaan biasa je ataupun seronok giler kan.. Tapi bagi aku itulah saat yang paling malang aku lalui jika ianya berlaku. Ada saja aku mengelak jika En Hubby ajak aku balik Terengganu. Memula En Hubby okkan saja.. lama-kelamaan maybe dia perasan kan..mulalah dia mula buat spekulasi sendiri.. dia kata.....

" Kenapa Honey kalau ajak balik Terengganu je macam-macam alasan?"

Aku diamkan aja bila dia tanya mcm tu.. aku malas nak kusutkan keadaan. dan aku tahu ini hanya perasaan bodoh aku je kan.. So semenjak hari tu aku pendamkan aja apa yg aku lalui dan rasai. Tapi tahukah uolls apa yg berlaku sebenarnya?...

Setiap kali aku balik Terengganu.. setiap kali itulah jiran-jiran, sedara masa En Hubby akan bertanya aku.."Bila nak dapat anak ni?" soalan kejam kan? dia ingat anak boleh dibuat mcm uli tepung.. main gentel-gentel...tak cukup dengan tu... dia boleh tanya aku adakah aku merancang keluarga? masalahnya uollss. kalau dia tanya elok-elok aku tak kisah... ni boleh tanya aku dengan volume yg tinggi.. mcm nak beri tahu sekampung yang aku ni tak beranak.. bukan tu je.. boleh dia kata laki aku malang sebab takde anak... tak ke sakit hati aku mendengar nya... nak je aku penamporkan sekali muka dia... yg tanya tu plak atuk dia...

Ada sekali tu uollss... jiran sebalah dia tanya aku soalan tu.. dia kata;;;

"bahar rugilah ko bahar.... kahwin bertahun takde anak... buat per merancang-merancang bahar? boleh gitu??????

Laki aku kata jawab;;;;

Bukan merancang kak mah tapi lum ada rezeki.. allah beri kami rezeki lain dulu..

Dia jawab;;;;

buat per rezeki dunia bahar?,.... dia kata gitu.. tak ke panas hati aku dgr...

Aku pun dah kira tahap gaban ni.. panas hati tahap maksimum pun jawab;;;

Kena gak cari rezeki dunia kak mah.. senang .. sekurang-kurangnya anak keluar nanti tak le hidup merempat... semua ada.. rumah ada.. keter ada...duit ada.... keluarga ada...

ada orang kak mah.. kahwin je asyik beranakkkk... harta takde.. tu yg kuar mcm kat bersamamu tuuu...lagi pun kita mana boleh melawan takdir allah... aku jawab gitu....

Balik je terus aku menangis semahu-mahunya... En Hubby tak kata apa dah... maybe dia tahu kalau dia ckp apa-apa ngan aku nanti mau aku bertambah melalaknya... so dia pujuk je aku perlahan-perlahan....

Tak habis tu je uollss.. lagi satu.. adik ipar aku.. kiranya adik En Hubbylah kan... kahwin kemudian dari aku... kiranya 2 tahun selepas aku kahwin dia kahwin... tapi dia subur dulu dari aku... boleh gi mana-mana orang banding-banding aku ngan adik ipar aku...sakittttt hati aku....

Itulah salah satu sebabnya aku malas sgt nak balik Terengganu.. .. Family belah aku takde plak tanya soalan maut mcm tu... itu baru sedara mara uolss... bab kawan pun satu hal gak... ramai gak yg laser mengalahkan mulut p***. kena kat anak sendiri baru tahu...

Nasihat aku.. kalau nak tanya pun biarlah berhemah... tak salah nak tanya... tapi kenalah profesional kan.. bukan main redah jer....betul tak?

So... bak kata Nabil Raja Lawak pun.... LU FIKIRLAH SENDIRI!!!!!!!!!!!

23 comments:

RaFFLeSiA MeRaH March 20, 2009 at 8:04 AM  

org cenggitu memang jenis x der perasaan...main sedap mulut ajerr....takperla...ko dah kelek anak nanti kan, tiap2 bulan ko balik tgganu, ko tayang kat sape2 yg mulut laser tu....bahawasanya, ko pun layak ader anak...hiksss....

PuteriSatu March 20, 2009 at 8:06 AM  

kadang-kadang...kita redha dengan takdir kita...tapi tekanan dari orang sekeliling yang membuatkan kita bertambah tension...kasi penampor je sekor sorang....tampo sampai bisu....baru aman donia....ngeh-ngeh-ngeh..

mama_Lieya March 20, 2009 at 8:13 AM  

ala mulut orangkan..cuba pikir...

kalau blom dapat anak pun diorang bising..kata rancang lah..rugi la..

kalau branak slalu pun diorang bising gak...tak pandai nak kontrol lah..gatal la..

emm mulut orang..mau mau lagi mulut owang kampung....

mama lagi la...
penah ditanya soklan nih...
anak pas nikah ke seblm nikah?

na tau knp?
masa mama kawin..mama period..
pastu terus lekat..
anak mama lahir tak cukup bulan..
36 minggu...

jadi diorang ni konfius..knp kawin br 8 bln tp dah beranak..

muka aku ni muka jahat sangat ker?

mulut owang kan...

jd pada u..sabar je la...

mama_Lieya March 20, 2009 at 8:15 AM  

ehhh lupa nak cakap..

tajuk tu dah lari bonar ngan isi nya...

hehe..jangan marah yer..

atty's March 20, 2009 at 8:57 AM  

betui sis..bukan kita nak.apa yg berlaku.
tp dah belom rezeki..tuhan kasi kita rezeki lain dulu..insyallah ade hikmahnya..sabar ye..jgn pedulik apa org kata..tp tu ler..mesti sedihkan..insyallah ade rezeki nanti..kty doakan utk sis.amin

SyaNa March 20, 2009 at 9:02 AM  

sama la kite ni..
family dekat tak kata ape pn..sume paham..tp org luar yg lebih..
Hellooo budus la kan nk planning2 bagai anak 1st..
kkdg tu siap pegang2 perot tny da ade isi ke?? aku ckp ade penuh taik ni..
nyampah bile org tny tak kena cara..

HappyIrfa March 20, 2009 at 9:19 AM  

SALAM INA..
maaflah kalau saya bahasakan awak ina,sbb saya pun baru je masuk blog ni.sy tgk e-mail awak ina camar saya pggl awak ina.takpe ker?
ini pendapat saya,kalau boleh diterima pakai..mulut org xleh tutup,yg penting suami awak ok,
jgnlah krn hal tu awak elakkan diri dr balik umah mentua.jgn smpi suami terasa yg awak x suka balik kg dia.biar suami nampak awak baik je dimata dia.dan tabah w,pun org kata macam2.lgpun bukan selalu balik kg,berlakon2 sesekali bukan luak pun.saya ni dah ada sepasang anak.tp masih lagi di tanya macam2.
kenapa x beranak lagi.sdgkan kami suami isteri tahu kenapa kami x nak anak buat masa sekarang.hanya Allah yg tahu.

HappyIrfa March 20, 2009 at 9:21 AM  

ops nak tambah sikit lagi,saya punya kes mcm mama Lieya..sampai nangis2 mak saya siap suh sumpah lagi..sian sy kan?

Mamamanja March 20, 2009 at 9:27 AM  

salam kak... kunjungan balas nih.

biasa la kak.. mulut org... ada jerk yang x kena. x kawin org sebok tanya bila nak kawin... dah kawin sebok plak tanya bila nak beranak.. udah beranak sorang sebok tanya bila nak beranak lagi... gitu ler selamanya...

apapun, sabar ler... ada rezeki akak tu... cuma lom masanya lagi. mana tau nanti sekali dapat kembor 4 ker... hehehehee

ima shhs March 20, 2009 at 10:01 AM  

Sukar nak jelaskan betapa simpatinya sy kpd akak n yg senasib dgnmu.. Suatu ketika dulu sy juga pernah merasakannya.. Hanya Allah yang lebih tahu..;)

Jujur sy nak cuba bantu kak lin nih.. Manalah tau kan, kut ada rezeki.. Kalo sudi carilah sy...

Mmglah Allah berhak mengurniakan kita rezeki itu.. Tp Allah juga minta kita berusaha utk mndptknnya. Jgnlah berhenti berharap. Nun dihujung sana pasti ada sinar yg menanti...

Keluh kesah sy n suami 1 ketika dulu, sedih n sebak hati sy 1 ketika dulu, riuh rendah mulut sdra2 n org2 sekeliling dh pn berakhir kini. Hati rs lebih tenteram... Apalagi bila melihat wajah sekecil setiap hari...;))

Yakinlah pd janji Allah... Usahakan mengikut jalan NYA.. Tenangkan fikiran & tabahkan hati... Smoga DIA merahmatimu hendaknya...Amin

Anne Zain March 20, 2009 at 10:12 AM  

salam kak....sabar je la akak...cam anne ni lom kawen lg...tp lain lak soalan salu dpt...'keje dah ada...seme dah ada, tak teringin ke nak cari laki?' ada ke patut tanye soalan cam tuh...ingat kawen ni cam beli ikan kat paso ker...ish! ish!..insyaAllah ada la nanti tu reski akak..Amin

*anne add link akak kat blog anne ye!

mama | sarah | syimir March 20, 2009 at 10:54 AM  

benar belaka seperti yg kengkawan lain cakapkan tu...susah nak control cakap2 org tp kita sendiri yg kena lebih kuat...cadangan saya, pasni akak ceritakan jer pengalaman akak menjalani rawatan / usaha akak utk mendapatkan anak nih. (lg bagus akk printkan jer entry akak ttg rawatan IUI tu) biar pasni penat plak diorg mendengan penerangan panjang lebar akak, kalo bertanya soklan2 cepumas lg tak tahu lah sy...sy doakan akak semakin tabah dan tak putus asa!

ArELeEz March 20, 2009 at 11:14 AM  

leez pon penah rase down disbbkan soklan2 camtu. memula.. leez bg jawapan yg sgt typical, 'lom ade rezki..' tp, lame2 fed up, ok! maybe insan2 sebegitu pikir yg we ols nie wat family plannin'. xde maknenye..! bile adik ipar yg kawen/b'sanding skali ngan kitorang pregnant, leez jd jeles. asik nak marah2 jer.. same goes to me bilamane my 'sayang' ajak balik umah mertua, leez bg memacam reasons. so far, mertua & ipar-duai xt'lalu m'desak & xpenah tanye soklan sensitip. tp, family len la cam makcik2 yg dok tanye. sib baik my 'syg' calm me down. thank god.. i got him..

ija March 20, 2009 at 1:21 PM  

kita senasib...

CuTeMiUt78 March 20, 2009 at 1:34 PM  

apapun tu dugaan namanya..byk2 bersabar ya.. insyallah satu hari ada gak rezeki tu..

ILA March 20, 2009 at 1:48 PM  

TErasa luluh mbacanya...

apa yg dpt saya simpulkan..dlm khidupan pasti ada contras.
setiap apa yg 'di berikan' oleh yg Maha Kuasa pasti ada hikmahnya..
Nasib baik t'ganu tu jauh..
kalau dekat,dah tentu tiap2 minggu balik kesana..& waktu yg sama..smakin luluh pula hati tu nanti.

Try to be positive..& tk care:D

vidadarisakura March 20, 2009 at 3:19 PM  

sabar kak..


belum rezeki bah tu..

ppb_ppkp March 20, 2009 at 10:18 PM  

salam kenalan...
tq sebab sudi melawat blog imah..
wpon blog tu baru aje..heheh.memang masih dlm proses...asal nak upload pic je..mesti faill..susah tol.....
papepon imah akan pdate dari masa kesemasa...
erm..sabar ye...mulut otg memang mcm ni..
imah pon dah 3 thn menanti....usaha.....usaha dan terus berusaha...
asampai ad ayg kata imah mandul..
pi mam la ngan depa...tau ke amndul tu mende ape...
kita tau ape kita buat..yg penting kita ada suami yg emmahami....chaiyok...jgn stress2 ye

diniedinar March 21, 2009 at 4:52 PM  

Salam Ina..sy pernah rasa apa yg awk rasa.3thn kawin sy masih tak hamil..jenuh telan kata sindir org..yg plg sedih mil pun ada 'ter'ckp tanpa berlapik bila 'menantu tak jd dia' beranak. masa tu mmg air mata jd teman, sejadah tpt mengadu..tp org 'teraniaya' ni mmg berkat doanya..thn ke4 kami dikurnia bb..tp la ni ank dah 4+ org still ckp & tanya apsal xtmbh ank..hmm..adat manusia mmg x pernah puas..nasihat sy jgn tension & mengadulah pd yg Esa..InsyaAllah..:)

LoVEaQshA March 23, 2009 at 3:21 PM  

tambah plak adk ipar br kawin bln 12 lpas dh pown prgnant..lgla jd bandingan antara kami ber2..biras pown br bersalin thun lpas pown dorg bandingkan ngan zura..
kekdg rs cam nk jerit jer gtau sume apa yg zura rs..zura lg tertekan sb hubby xnk sm2 berusaha ngan zura kak..tue yg wat zura lg tensen sgt..
hrp akak ada rzeki thun 2009 nie..
sm2la kita berdoa kak..

nizza-abira March 24, 2009 at 10:01 PM  

salam ina,
betapa lancangnya mulut2 org itu kan? Tp tak pe, Allah maha mengetahui...
Sama-samalah kita bersabar menghadapi ujian Allah ini. Moga ianya akan berbalas dgn seribu satu hikmah.

Joyah Sempoi March 28, 2009 at 8:34 PM  

lain orang lain ragamnya...mcm kita plak, asyik beranak jerr...itupun orang sibukkan...tp dah rezeki Allah nak bagi...saya bersyukur...apepun, saya sentiasa doakan agar orang lain pun subur macam saya...amin

Anonymous January 24, 2011 at 2:17 PM  

Ytz w iid e xxx, hot xxx movies. Nml w, fye zekfuh|lav bhgrxfn u fb ls.