Pengajaran kepada semua orang

>> Thursday, March 26, 2009

Errmmm boring-boring kat opis ni teringat plak satu kejadian berlaku semasa di KLIA kelmarin,uollss tahu nak tahu tak.. masa saya nak balik dari Sabah ada member satu jabatan kirim sekotak sayur sebagai buah tangan darinya.. so masa nak balik tu dia hantarlah di airport Sabah.. siap packing semua dah... saya just carry jer...

Tiba-tiba masa sampai kat KLIA saya ditahan oleh Polis KLIA.. terkezuttt saya uollss. Macam-macam yang saya fikir masa tu..dalam hati .. habislah aku kena penjara.. kot ada dadah ke kan...Dia tahan dan bawa saya ke bilik suruh saya buka kotak sayur tu...lepas tu dia tanya saya mana kotak satu lagi.. saya katalah pada member saya seorang lagi.. so saya call member tu gak .. Habis dia punggah keluarkan semua sayur-sayur saya dalam kotak tu..

Rupanya dia kata sayur-sayuran dan juga binatang hidup akan discan virus dahulu sebelum dibenarkan keluar dari airport... dia tak mahu ada virus yang boleh merebak... dan katanya lagi dia takut dalam bagasi kita ada buah jambu air atau mangga dari sabah dan sarawak yang dibawa masuk ... katanya 2 jenis buah tersebut dikesan bijinya mempunyai virus yang merbahaya. Mujurlah saya tak makan mangga dan buah jambu air sepanjang saya berada disana... buah tersebut diimport dari negara jiran so.. amatlah merbahaya katanya....

Dan yang paling penting yg saya nak tekankan disini ialah.........

1) Apabila sesorang yang kita tidak kenali malah kita kenali rapat sekalipun jika memberi barang atau mengirim barang didalam kotak atau bungkusan yang sewaktu dengannyaWAJIB dibuka dahulu dan tgk apa isinya didalam...

kenapa?

kerana.... inilah yang terjadi seperti yang kita dengar di TV dan baca didalam suratkhabar berkenaan wanita yg dikenakan hukuman gantung diluar negara disebabkan mempunyai bungkusan dadah didalam beg atau bungkusan yang dibawanya...

So cam ner uoolllsss ... BAHAYAKAN?...


7 comments:

attyfir March 26, 2009 at 12:56 PM  

mmg bahaya..mcm2 cara org nak kenakan kita..

RaFFLeSiA MeRaH March 26, 2009 at 2:07 PM  

bahaya bahaya....weiii, ko nak gi PD tido kat resort aku gi dulu yer....tu surprise ko yerk...hikss, slmt berhoneymoon, ko gi berdua jer la ekk??

Diarihatiku1976 March 26, 2009 at 2:37 PM  

Rafflesia merah********* aa berdua jer

Puteri Satu March 26, 2009 at 4:06 PM  

nak sayur sikit...

Izan March 26, 2009 at 5:51 PM  

betul tu sgt bahaya... zaman skang tak ramai org boleh percaya. kene sentiasa berhati2....

Ummi Nuhlan March 29, 2009 at 11:00 PM  

ehhehe...sebeanrnya jambu air dan mangga tu yg dikatakan bahaya dlm biji dia adalah perosak (kumbang pengorek) di mana...boleh merosakan tanaman mangga dan jambu di malaysia ni.
bukan membahayakan kesihatan kita.
tapi,kalau menbahayakan kesihatan mcm sayuran @ buahan dnproduk makanan yg diimport mengandungi bahan pengawet yg melebihi kadar dibenarkan dalam akta makanan..sekian laporan dari unit berita..ehhehe..(imah keje check2 smua ni)

Irfa March 30, 2009 at 5:30 PM  

mmg bahaya betul apa yg awak baut tu..next time hati2..