Ubat Diabetes..

>> Friday, July 31, 2009

Malam semalam.. entah kenapa aku rajin plak kuar umah sembang-sembang ngan jiran tetangga...kebetulan plak En Hubby nak jengah jiran depan umah yg dikhabarkan tgh sakit...

Macam biasalah.. orang pompuan kalau dah berjumpa.. mesti ada mesyuarat tingkap...

mcm-mcm topik yg aku bualkan... dan yang paling aku tertarik ialah mengenai ubat bagi penyakit diabetes...

Korang kenal tak buah binjai.. alah.. buah yang mcm betik tu.. tapi dia masam-masam skit.. kalau buat sambal belacan kalau taruk buah binjai skit memang superbbb....
Hah kalau tak kenal korang tgk gambo ni...



hah... camner .. kenal dah... alah.. susah beno kalau ckp ngan orang bando ni.. tak kenal-kenal... haha.. yg kenal tu... sonanglah kan..yg tak kenal tu... cari-carilah dalam tenet ..kot-kot.. ada gambo yg lebih jelas kan... ahahhaksss........

ok... aku nak beri resepi korang cam ner nak buat ubat diabetes ni...

memula.. korang kena kupas kulit buah binjai tu.... lepas tu, kulitnya dimasukkan didalam blander... campur ngan air sikit dan kisar... buat mcm jus tu....buat dalam satu cawan...lepas tu minumlahhh... insyaallah kadar gula dalam badan anda yang ada diabetes ni akan menurun bacaannya...

Tapi tak tahulah berkesan ke tak.. sebab aku ni mana ada diabetes.. so xdelah aku nak cubanya... tapi ....dari cerita jiran aku yg dah mengamalkannya.. mcm mujarab je bunyinya....

dia masa memula dia check ngan dr gula dia 12.2... tinggi tu... sampai kena tahan wad... lepas tu bila akak dia buatkan jus kulit buah binjai ni.. malam dia minum dan pagi tu... bila dr check gula dia turun 6.3 terus.....

Tapi aku nak beritahulah.. yg jus ni katanya pahit sgt... kelat pun ya.... tapi kalau dah nama ubatkan.. telan jelah... janji baik... huhuuuh... wahh pandai ckp ekk aku.. kalau suruh aku .. maunya termuntah balik....

korang tahulah... alangkan jus mate 5 aku tak tertelan .. inikan jus kulit binjai... ahahahksss.....

Ok sambung balik kisah jus kulit binjai.....

Jiran aku ckp kan.... memula dia nak minum amat menyiksakan, tapi bila ia terbukti mujarab, dia tak ragu-ragu untuk meminumnya lagi ...
( wah!!!!!! macam ayat iklan ubat je....hehe.)

so... cubalah yeeekk........

11 comments:

SyaNa July 31, 2009 at 8:56 AM  

good info ni kak..tq for sharing :)

iedaLUVsham July 31, 2009 at 9:14 AM  

takkenal bual binjal, tp info yg sgt bagus! nak kene cari buah ni ;)

ikan emas July 31, 2009 at 9:15 AM  

Nanti blh war-warkan..

Softtouch [Hanim] July 31, 2009 at 9:21 AM  

terima kasih sbb kongsi petua..mmg xpernah tau pun buah binjai nie..

xsalah mencube kan..kalu rasi, boleh teruskan...

~ Lady ell ~ July 31, 2009 at 9:27 AM  

tu ler..susah cakap ngan owang bando nih.buah binjai pun tak kenal.tp kt tmpt ell derang panggil buah kemang..kalau ckp buah binjai pun derang tau..

baguz la kak tips nih.tk penah dengor plak owang blander kulit buah binjai..kalo isinye penah ler..tp nk bg sapa ekk petua nih.family member tak de pun yg diabetis..

alimaz July 31, 2009 at 10:24 AM  

salam...ada penah dengaq gak pasai nih....kat kg banyak...

mamarempit July 31, 2009 at 12:30 PM  

penah tgk...tp tk penh try buat sambal....

eedany July 31, 2009 at 1:26 PM  

hi...

TQ ya bagi komen dalam entry saya yang ini

http://eeda-ny.blogspot.com/2009/04/anak-anak-buah-eedany.html

kita link u... TQ.

lily lotus July 31, 2009 at 2:20 PM  

ooo ye ke..thanks for sharing!

delour July 31, 2009 at 2:57 PM  

buah binjal??1st time dgo..jap g google2=D

wanexdiabetes December 16, 2011 at 10:54 PM  

Selamat tinggal diabetes..layari http://zhahab.blogspot.com untuk ketahui punca dan rawatannya..Terbukti berkesan.