Si Kecil Takut mandi?

>> Thursday, May 28, 2009

Pernah tak uolss dgr citer ni?... hahhhhh.. ni saya nak kongsi sikit Tip apabila si kecil anda takut mandi... Maklumlah perangai anak-anak ni berbeza-beza. jadi sekiranya, si kecil anda tergolong dalam kategori tidak suka air ataupun tidak suka mandi anda pasti berdepan dengan masalah setiap kali untuk membawanya ke bilik air....

Kenapa si kecil takut air?

Menurut pakar perkembangan kanak-kanak, memang terdapat sesetengah anak-anak yang tidak suka mandi namun ada gak yg suka...kalau mereka mengalami pengalaman manis sewaktu mandi so takde hal lah kan.. tapi kalau yg melalui pengalaman buruk atau senang kata asyik kena marah je bila nak mandi tu yg troma tu.... Justeru anda elakkan marah, memaksa atau memukulnya jika mereka enggan mandi... sebaliknya biarkan dia bermain dengan air...kerana mengikut satu kajian yang dilakukan.. kanak-kanak yg suka bermain air adalah seorang yg bijak...

Jika ada dikalangan anda yang mengalaminya... so tip untuk mendidik anak anda di bilik air ialah :-

1. sediakan kelengkapan mandi yang disukai seperti syampu, sabun dan tuala kecilnya. Pilih yang berbau straberi atau ada gambar kartun kegemarannya.

2. Ajar si kecil mandi tanpa menakutkannya. ( gunakan pancuran air dengan kelajuan yg rendah)

3. Latih si kecil mandi sendiri sambil memantau.

4. Ajar sikecil bagaimana membuka paip dan menutupnya kembali.

5. Latih si kecil memberus gigi, memakai sabun, syampoo dan sebagainya.

6. Akhir sekali ajar anak anda mengelap badan dan rambut mereka sendiri...

So itulah saja ilmu yg dapat dikongsi bersama uollss... ingat ya... jgn marah bila anak anda suka bermain dengan air... huhuhuhuhuhu...............

12 comments:

CuppyCakeMommy May 28, 2009 at 3:05 PM  

kalau untuk newborn macam mana pula..setiap kali mandi..mesti melalak macam nak pecah tekak..hahaha

SyaNa May 28, 2009 at 4:59 PM  

aku yg da besar badak ni pun malas mau mandi..hehee

liwaniel May 28, 2009 at 5:26 PM  

si irfan bukan takut mandi...tapi malas mandi...camne tu

~ Lady ell ~ May 28, 2009 at 5:44 PM  

budak ske main air budak cerdik eh...ermm..menarik gak tuh.ini fakta atau teori semata..?

Mira May 28, 2009 at 6:57 PM  

bagus info ni..baik untuk tahu apa yang budak suka atau tidak..kadang2mira pun takut mandi..hehehehe bukan apa air sejuk sangat...wakakakak

re : gambar tu main tangkap aje..

Ena May 29, 2009 at 7:48 AM  

alhamdulillah..mujur anak2 ena dah reti sumer tu ekekeke

ez May 29, 2009 at 8:52 AM  

thanx akak utk info ni..tp ateq x takut mandi..ehhe

ez May 29, 2009 at 8:52 AM  
This comment has been removed by the author.
atty's May 29, 2009 at 11:16 AM  

fir..lak kalo dtg rajin mandi je keroje nya .kalo tak kan main malas..

Zanna_MamaBatrice May 29, 2009 at 8:15 PM  

gud info
he he he....kalu le si batrice tu takut mandi...leh gark guna pakai info nie...nie kalu mandi...dia no 1......suke nak main air jer.....

ada x info camner nak bg anak suka makan...hu hu hu....batrice x mau makan ler sekarang....

re : thanks yerk....zana link tau..!!

btw....dah vote for toddler super model contest? if...not....vote ler batrice yerk...he he he promo utk si kecik tu sikit.

sujaihah May 29, 2009 at 10:17 PM  

mandi...otk ni mesti pk..sejukkk hhehehhe

CuTeMiUt78 May 30, 2009 at 10:07 AM  

eemmmm klu mirul memang dari kecik smpi besa ni.. sukkee berendam dlm air.. smpi nangis2 takmo keluar